Maak kennis met.. Fletcher Hotel Amsterdam
Maandag 17 december 2018, categorie: Hotels en arrangementen, Sinnie Lok, Judith de Rooij & Karlijn Embrechts
In ''Maak kennis met..'' nemen we je mee naar één van onze unieke Fletcher hotels. De hotelmanager, receptioniste, chef-kok of ober vertellen je wat het hotel volgens hen uniek maakt, hoe een gemiddelde werkdag eruit ziet, wat de specialiteiten van de chef-kok zijn en nog veel meer! Deze week spraken wij met Bas. Hij is negen maanden geleden begonnen als Souschef in Fletcher Hotel Amsterdam.
Ontmoet Bas, Souschef in Fletcher Hotel Amsterdam
Bas is al ruim 15 jaar werkzaam als kok. Hij begon 9 maanden geleden als souschef in Fletcher Hotel Amsterdam. Ondanks dat hij al zo ontzettend lang in de keuken werkt , laat hij weten dat hij als kind in eerste instantie een andere droom had.
‘’Het klinkt misschien gek, maar toen ik 16 werd, had ik me aangemeld om het leger in te gaan. Helaas werd ik afgekeurd. Per toeval liep ik tegen een advertentie van een koksopleiding aan. Omdat ik van mijn ouders wel iets moest gaan doen heb ik er toen voor gekozen om deze opleiding min of meer uit nood te doen. Later dat jaar kreeg ik de kans om stage te lopen in een Michelin restaurant. Hier is mijn liefde en passie voor het vak ontstaan. Ik begon de feeling ervoor te krijgen en werd langzaam gek op koken. Op school vond ik koken nooit zo bijzonder. Het ging er altijd net iets anders aan toe. Pas toen ik stage liep en zelf mocht meekijken en werken in een echte keuken vond ik het steeds leuker worden. Het was een harde leerschool, maar ik leerde wel ontzettend veel! Zodoende ben ik nu alweer bijna 15 jaar werkzaam als kok.
Het leukste aan het werken in dit hotel
Bas vindt voornamelijk het uitzicht, de unieke locatie, de variatie aan gasten en de vrijheid die hij krijgt het leukste aan het werken in dit hotel. ‘’Ik heb vooral veel vrijheid hier. Vrijheid van keuze in wat wij gaan bereiden, hoe we het gaan maken en uiteraard ook de opmaak van de gerechten . Dit vind ik heel fijn. Zo kan ik bij ieder gerecht mijn eigen draai eraan geven. Daarnaast vind ik het ook ontzettend leuk dat er diversiteit is in het soort gasten dat hier komt eten. Doordat onze locatie dichtbij Schiphol ligt hebben we regelmatig zakelijke gasten die vanuit daar hier naartoe komen, maar ook mensen die in de omgeving wonen. Als laatste vind ik de locatie en het uitzicht ook prachtig, maar dit spreekt voor zich.
Een dag op de werkvloer met Bas
Volgens Bas is geen één werkdag hetzelfde. ‘’Op sommige dagen is de chef er niet. Dit betekent voor mij dat ik een deel van zijn taken mag overnemen. Ik doe dan de bestellingen voor het hotel, maar tegelijkertijd moet ik ook letten op de bestellingen vanuit de lounge. Ook let ik erop dat alles naar wens is bij de gasten en dat alle taken goed worden uitgevoerd door het personeel. Kort gezegd, als de chef er niet is dan ben ik er verantwoordelijk voor dat alles goed gaat op de 17e en 18e verdieping. Dit zorgt er voor dat elke dag er anders uitziet.’’
Je staat in de keuken, maar heb je ook contact met de gasten?
‘’Wij hebben een halfopen keuken, dus mensen kunnen langs de keuken lopen en meekijken hoe hun gerechten bereidt worden. Een tijdje terug kwam een gast een aantal weken achter elkaar dagelijks in het restaurant eten. Hij liet ons weten dat dat hij vegetariër was. Omdat hij bijna elke dag kwam eten, had hij op een gegeven moment bijna alle mogelijke vegetarische gerechten van de kaart voor zijn neus gehad. Het was voor mij een uitdaging om elke keer weer iets nieuws op tafel te zetten voor hem. Op een gegeven moment zei hij tegen mij ‘’Verras me maar.’’ Dit is wel het leukste verzoek wat je kan krijgen als kok. In mijn hoofd ga ik gelijk malen en denken dit past en dat past niet en dan ga ik dat proberen. Aangezien hij regelmatig kwam in die periode heb ik ook leuke gesprekken met hem gehad. Ook heb ik zijn vrouw mogen ontmoeten, super leuk!’’
De verschillende soorten gasten
Hotel Amsterdam beschikt over een eigen restaurant én lounge. Bas verteld dat hij een duidelijk verschil ziet in het soort gasten die voor de lounge kiezen en gasten die ervoor kiezen om te eten in het restaurant. ‘’Mensen die in de lounge plaatsnemen kiezen eerder voor een drankje of comfort food. Dat wil zeggen een heerlijke cocktail of gerechten als saté en hamburgers. Wanneer iemand ervoor kiest om in het restaurant te gaan eten dan kiezen ze al gauw voor een 3- of zelfs 4-gangen diner. Deze gasten willen echt uitgebreid tafelen en blijven daarom vaak anderhalf uur of zelfs langer in het restaurant dineren.’’
Het meest bestelde gerecht van de kaart
Het menu bestaat uit diverse gerechten. Zo kun je kiezen voor een mooi stukje vis of een lekker stukje vlees. Toch laat Bas weten dat de tapasplank het meest bestelde gerecht van de kaart is. ‘’De tapasplank wordt regelmatig besteld. Ik denk dat dit komt doordat de plank gemakkelijk gedeeld kan worden. Als je met twee of meer komt eten is het ook nog eens erg leuk en gezellig! Ook de steak tartaar is een veel gekozen gerecht welke met regelmaat wordt besteld.’’
‘’Wat ikzelf het lekkerste gerecht vind? Ik ben een zoetekauw, dus ik hou echt van desserts. Het verrassingsdessert en de Crème Brûlée zijn bijvoorbeeld twee van mijn favoriete desserts. Echte klassiekers en bovenal erg lekker!’’
Het meest unieke gerecht op de kaart
Volgens Bas is het verrassingsmenu het meest unieke gerecht van de kaart. Daarbij kiest hij wederom ook voor de tapasplank en het verrassingsmenu. ‘’Het verrassingsmenu is toch wel het meest unieke gerecht op de kaart, omdat deze elke keer varieert. Tevens vind ik dit één van de leukste gerechten om te maken voor onze gasten. De ene keer doe ik er een stukje vis bij, de andere keer kies ik voor een mals stukje vlees. Wat ik ook een ontzettend leuk vind om te maken is de tapasplank. Voor beiden geldt dat ze niet uniek zijn in die zin, maar omdat ik er elke keer een eigen draai aan mag geven vind ik dit wel de meest bijzondere en leuke gerechten om te bereiden voor onze gasten. Als ik dan zie dat de gasten tevreden de deur uit gaan dan is mijn dag gemaakt.’’
Producten die in de keuken worden gebruikt
In de keuken van zowel het restaurant als de lounge worden veelal biologische, seizoens-, en streekproducten gebruikt. ‘’Wij werken met verse groenten en mooie stukjes vlees en vis. Alles wordt in onze keuken zelf bereid, van sausjes tot bouillon. Elke dag komen onze ingrediënten vers binnen die we dan gebruiken om onze gerechte te maken. Je proeft hierdoor echt het verschil. Alles is echt vers, elke dag weer.’’
De grootste uitdaging in het werk
De grootste uitdaging in het werk is voor Bas zijn functie goed uitoefenen. ‘’Je kan altijd voor een tien gaan, maar er is vaak iets wat tegen zit of niet wil lukken. Ik probeer dit vaak om te draaien naar iets positiefs. Iets wat onbereikbaar is wil ik graag bereikbaar maken, zodat ik mijn gasten tevreden de deur uit zie lopen.’’
Waarom Fletcher Hotel Amsterdam?
‘’Allereerst liggen we op een uitstekende locatie. Het hotel ligt slechts tien minuten van het centrum vandaan. ’s Avonds wordt het hotel nog sfeervoller als alle lampjes aan zijn. Daarnaast is het eten in het restaurant en de lounge van hoog niveau. Ik ben van mening dat wanneer je het verrassingsmenu besteld, je vast en zeker met een tevreden gevoel naar huis gaat!’’
Afsluitende boodschap voor toekomstige gasten
‘’Ik zou zeggen kom een keer ons menu proeven, kom genieten en laat je vooral verrassen!’’
We willen Bas heel erg bedanken voor zijn enthousiasme en medewerking. Wil je meer informatie over het hotel of wil je een overnachting boeken? Bekijk dan de website van Fletcher Hotel Amsterdam.
Wil jij ook bij de grootste hotelketen van Nederland werken? Bekijk dan de openstaande vacatures bij jou in de omgeving!